0
0

چگونه یک سئوکار حرفه ای باشیم؟ (راهنمای کامل 2022)

بی مقدمه میریم سر اصل مطلب، سئو یک شغل پر استرس، وقت گیر و در عین حال پردرآمد است. پس اگر به دنبال یک کار راحت هستید همین حالا سئو رو بزارید کنار و کار دیگری رو انتخاب کنید، ولی اگر به دنبال حرفه ای شدن در سئو هستید با ما باشید.

البته در وب ایران تا زمانی که این مقاله نوشته شده سئو چندان سخت هم نیست و سه پارامتر مهم در کنار هم می تواند به راحتی سایت های شما رو به رتبه های بالا برسوند، اگر به دنبال قبول تمامی این سختی ها هستید با من همراه باشید تا یکسری موارد رو برای حرفه ای تر شدن به شما یاد بدم.

سئو کار حرفه ای

یک سئوکار چه چیزهایی باید بداند؟

آنچه که یک سئوکار باید بداند شامل تمام زیر مجموعه های است که تحت بهینه سازی موتور جستجو قرار می گیرند. این موارد را می توان به عنوان سئوی فنی، سئوی معنایی، سئوی خارج از صفحه، سئوی داخل صفحه، سئوی محلی، سئوی یوتیوب، سئوی تصویر، سئو ویدئو و… طبقه بندی کرد.

سئو را می توان بر اساس زمینه ها و همچنین ذهنیت ها نیز طبقه بندی کرد که شامل سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه آبی اشاره کرد. هنگامی که از شما پرسیده می شود در مورد سئو چه چیزی می دانید باید تعریفی کامل از تمامی مفاهیم بالا را داشته باشید.

آیا یک سئوکار می تواند در یکی از زمینه های سئو متخصص باشد؟

به طور کلی بله، شما می توانید ضمن آنکه تعریف از مابقی زمینه های سئو دارید در یک بخش به صورت کاملاً تخصصی کار کنید. در این صورت برای استخدام شما باید به یک تیم بپیوندید که یک بخش کار در اختیار شما باشد.

شما برای یادگیری تمامی موارد بالا به طور متوسط به حدود 5 سال زمان نیاز دارید تا بتوانید از سئو محلی تا سئو فنی را کامل کار کنید و به یک مدیر سئو تبدیل شوید.

بزرگترین موانع سئو برای کسانی که می خواهند در این کار حرفه ای شوند چیست؟

لیست زیر بزرگترین موانع برای افرادی است که می خواهند به سئو تسلط پیدا کنند.

  • انفرادی کار کردن سئوکار باعث می شود که خیلی زود خسته شود و دست از کار مداوم بر روی سئو سایت مشتری بردارد.
  • 80 درصد سئوکاران از «به‌روزرسانی‌های تأیید نشده» انجام‌شده توسط Google امروز پیروی نمی‌کنند؛ بنابراین عملکرد سئوکار با بروزرسانی های گوگل هماهنگ نیست.
  • 80 درصد سئوکاران هیچ زیان برنامه نویسی نمی دانند. به همین دلیل برای یک سئوکار که به تازگی وارد این بخش شده است، یادگیری نرم افزار و ساخت ابزارهای مورد نیاز خودش بسیار کار دشواری است.
  • 95 درصد از سئوکارها پتنت ها، مقالات تحقیقاتی، پست های وبلاگ و وبینارهای گوگل و سایر موتورهای جستجو را تماشا، مطالعه یا ضبط نمی کنند. بنابراین، شانس یک سئو برای درک روش کار موتور جستجو و هوش مصنوعی کاهش می یابد.
  • 50 درصد از آژانس های سئو و گروه های آموزشی بیشتر بر روی پرستیژ و کسب درآمد تمرکز می کنند تا موفقیت در سئو. بنابراین، برای کسی که می خواهد در این زمینه با دوره دیدن تخصص داشته باشد، دستیابی به دانش واقعی سئو برایش دشوار است.
  • بخش مهمی از آژانس های سئو و یا سئوکاران، زمانی که با مشتریان بی دانش و بی کیفیت کار می کنند، کار با این مشتریان را متوقف نمی کنند. این وضعیت باعث می شود افرادی که می خواهند در زمینه سئو تخصص داشته باشند استرس زیادی برای رتبه گرفتن داشته باشند.
  • سئو ممکن است همیشه آن طور که به نظر می رسد نباشد بنابراین حتی بزرگترین سئوکارها نمی توانند به قطعیت یک مورد را در سئو اثبات کنند.
  • بخش قابل توجهی از سئوکاران یک روز را بدون اتمام 5 مقاله سئو سپری می کند. فردی که تازه وارد صنعت سئو شده است باید مطالب بیشتری بخواند تا متخصص شود.

یک سئوکار چه عادت های باید داشته باشد؟

  • حداقل 5 مقاله سئو باید در روز خوانده شود.
  • باید متخصصین سئو در هر زمینه را یافته و دنبال کنند.
  • برای مشخص شدن بین افسانه های سئو و حقایق سئو، باید فرهنگ تست A/B SEO را کسب کند.
  • سئوکاران باید بدانند در چه مواقعی باید بتوانند به یک بروزرسانی اعتماد کنند.
  • بررسی عملکرد بروزرسانی های الگوریتمی گوگل با استفاده از سنسور SEMRush یا Grump.
  • تجزیه و تحلیل SERP، انجام تجزیه و تحلیل برای یک وب سایت، آزمایش و بهینه کردن فرایند
  • یاد بگیرید همانند یک موتور جستجو فکر کنید.
  • به دنبال ثبت اختراعات موتورهای جستجو، مقالات تحقیقاتی و اظهارات رسمی باشید.
  • مطالعه منظم کد و برنامه نویسی برای front-end، back-end و علم داده، یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی.
  • کار بر روی مهارت های ارتباطی برای تخصص در مدیریت مشتری.
  • دنبال کردن خبرنامه های مهم SEO مانند SEOFOMO.

آیا سئوکار باید تجربه کاربری (UX) را بداند؟

بله باید در این زمینه تخصص داشته باشد. سئوکاری که نمی تواند هدف یک صفحه وب را تشخیص دهد و هدف خود را برآورده کند، در نتیجه نمی تواند اطمینان حاصل کند که صفحه وب هدف را برای موتورهای جستجو بهینه کرده است. SEO و تجربه کاربری به هم مرتبط هستند. یک سئوکار باید در سرعت باز کردن، طراحی و چیدمان صفحه وب به همراه تجربه کاربری تخصص داشته باشد.

آیا یک سئوکار باید با توسعه فرانت (UI) آشنایی داشته باشد؟

بله، یک سئوکار باید توسعه front-end را بداند، زیرا دانستن front-end به سئو کمک می کند تا با بهبود ارتباط با تیم های توسعه، وب سایت را سریعتر بهینه کند.

آیا سئوکار باید با توسعه Back-end آشنایی داشته باشد؟

بله، یک سئوکار باید توسعه Back-end را بداند. توسعه Back-end حوزه وسیعی است و دانستن همه چیز در مورد آن یک تخصص کاملاً متفاوت می باشد. در این زمینه، یک سئوکار باید بداند که بک اند چگونه کار می کند و چگونه بر سرعت صفحه، UX و راندمان خزیدن تأثیر می گذارد. دانستن NodeJS، PHP یا Django می تواند به SEO کمک کند تا زیرساخت سرور را درک کند و ارتباط با تیم های توسعه را بهبود بخشد. یک سئوکار باید با انواع مختلفی از پلتفرم های وب سایت مانند وردپرس، Shopify و.. سر و کار داشته باشد.

آیا سئوکار باید علم داده را بداند؟

بله، یک سئوکار باید علم داده را بداند زیرا داده ها کلید تصمیم گیری و درک اینکه موتور جستجو چه چیزی را رتبه می دهند و یا چه چیزی را دیگر رتبه نمی دهد است. در این زمینه، یادگیری پایتون یا هر نوع زبان برنامه نویسی مرتبط مانند R به فرد کمک می کند تا شغل بهتری در سئو داشته باشد. برای انتخاب یک مسیر شغلی سئو صحیح، فرد باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد روی جنبه‌های فنی و مرتبط با داده‌های سئو تمرکز کند یا خیر.

مسیرهای شغلی و راهنمای یافتن شغل در سئو به چه صورت است؟

مسیر شغلی سئوی مختلف ممکن است وجود داشته باشد که به بعضی از آن ها اشاره می کنیم.

کارآموزی در یک آژانس سئو: یک سئوکار تازه کار می تواند کار خود را از یک آژانس سئو برای ایجاد مهارت های سئو شروع کند. آژانس سئو می تواند مهارت هایی را به فرد آموزش دهد که به عنوان یک سئوکار داشته باشد، اما همچنین می تواند فرد را کندتر کند. اگر آژانس سئو صلاحیت داشته باشد، کاندید سئو در طول زمان خود را بهبود می بخشد و تخصص خود را در بسیاری از زمینه ها تثبیت می کند.

سئو فریلنسری: یک سئوکار می تواند مهارت های سئو را با انجام چند پروژه سئو ایجاد کند. حتی اگر قبول یک پروژه کامل برای شخص تازه کار آسان نباشد، سئوکار می‌تواند وظایف کوچک تری مانند بهینه‌سازی تگ HTML مرتبط با سئو (برچسب عنوان، توضیحات متا، ارزش رابطه متعارف)، یا نوشتن محتوای SEO داشته باشد.

سئوی داخلی: کارشناس سئو داخلی بودن مزایای بسیاری دارد. اولین مزیت نسبت به مسیر شغلی سئو در آژانس سئو این است که به شما این امکان را می دهد که با تیمی از متخصصان در زمینه کاری خود تا آخرین جزئیات روی یک پروژه کار کنید. هنگامی که به چندین پروژه در آژانس های سئو نگاه می کنید، کسب تخصص لازم یا درک بازخورد موتور جستجو برای یک فرد دشوارتر از سئوهای داخلی است. یکی از معایب احتمالی سئو داخلی این است که اگر شرکت مربوطه در زمینه بازاریابی دیجیتال بیش از حد شرکتی، ناتوان باشد، سئوکار نتواند به اندازه کافی خود را توسعه دهد.

مشاوره سئو: زمانی که یک سئوکار به سطح خاصی از تخصص برسد، می تواند به وب سایت های و یا حتی سئوکار زیادی مشاوره ارائه دهد.

مدیر آژانس سئو: یک سئوکار می تواند بعد از چند سال تجربه یک آژانس سئو داشته باشد. در مسیر شغلی مدیریت آژانس سئو، یک فرد باید بتواند یک تیم را مدیریت کند و به همان اندازه که در سئو تخصص دارد باید در زمینه بازاریابی، حسابداری و منابع انسانی تخصص داشته باشد.

مدیریت سئو: مدیر سئو بودن می تواند در یک شرکت یا سازمان اتفاق بی افتد. مدیر سئو برای شرکت بودن دارای موانعی از جمله حضور میانی بین مدیرعامل و تیم سئو است. مشکلات هر دو طرف دستور کار شما خواهد بود و اکثر اوقات هیچ کس از دیدگاه مدیران سئو فکر نمی کند. بنابراین مدیران سئو باید در حل مشکلات مدیریتی صبور و متخصص باشند.

داشتن پروژه های سئوی شخصی: یک فرد می تواند پروژه های سئوی خود را برای مدیریت داشته باشد. لازم نیست شخص بخشی از یک آژانس یا شرکت باشد. یک شخص مجبور نیست به عنوان مشاور مشتری داشته باشد.

یک سئوکار باید با چه ابزارها و تکنولوژی های آشنایی داشته باشد؟

  • فناوری های تست A/B SEO: Google Sheets، SEOTesting
  • ابزارهای تحقیق و تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی سئو: SEMRush، Ahrefs، Moz
  • ابزارهای موتور جستجو: Google Search Console، Bing Webmaster Tool، Google Question Hub، Google My Business، Google Trends، Google Keywords Planner، Google Merchant Center، Google Shopping Center، Google Publisher Center، Yandex Webmaster Tools، Apple Maps، Yandex Business
  • خزنده های سئو: OnCrawl، JetOctopus، ScreamingFrog، Serpstat

آخرین صحبت ها در مورد مسیر شغلی سئو

این مقاله در ماه های آینده همچنان بروز خواهد شد و موارد بیشتری به آن اضافه می شود. ولی به طور کلی داشتن مهارت های بالا برای کسی که به دنبال یادگیری واقعی سئو می باشد بسیار با اهمیت است. شما باید بدانید مسیر پر پیچ و خمی را انتخاب کرده اید و باید آگاه باشید ممکن است در هر زمانی تمامی اطلاعاتی که دارید دیگر برای شما کارایی نداشته باشد. به طور مثال سئو سال 2015 با سال 2022 بسیار فرق کرده و دیگه نمی توان با روش های 2015 نتیجه لازم را گرفت.

منبع: holistickseo و Bookseo

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://bookseo.ir/?p=24577
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
سلام. من حامد خانی هستم و حدود 10 سال هست که در حوزه ی طراحی وب سایت و دیجیتال مارکتینگ در حال فعالیت هستم. تاکنون صدها پروژه ی طراحی و سئو وب سایت انجام داده ام ولی همیشه در حال یادگیری بوده ام و آموزش دادن رو کار اصلی خودم می دانم. در سال 1394 اقدام به راه اندازی وب سایت بوک سئو کردم تا علاوه بر یادگیری بیشتر خودم مطالب روز دنیا در زمینه سئو را نیز با شما به اشتراک بذارم. با من باشید تا شما را با دنیای ایده های جذاب سئو آشنا کنم...
مطالب بیشتر
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها