0
0

دیکشنری سئو و موتورهای جستجو

در این مقاله سعی کرده ایم تمامی مباحث مربوطه به سئو و موتور های جستجو را قرار دهیم . شما در این مقاله با تمامی اصطلاحات موتور های جستحو آشنا خواهید شد.

SEO (سئو)

Search Engine Optimize و یا بهینه سازی برای موتور های جستجو یک فرایند می باشد که با استفاده از آن می توانید وب سایت خود را به رتبه های اول موتورهای جستجو برسانید. راز اصلی سئو در داشتن مهارت خلاصه نمی شود بلکه اصلی ترین مبحث سئو کار کردن مستمر بر روی وب سایت و بهینه تر کردن هر روز آن می باشد. 

موتورهای جستجو

به لیستی از وب سایت ها گفته می شود که امکان جستجو متن ، عکس و … را می دهند این وب سایت ها همواره در حال جمع آوری اطلاعات از وب سایت های مختلف برای ارائه به شما می باشند. از معروف ترین این وب سایت ها می توان به گوگل و بینگ اشاره کرد.

الگوریتم

الگوریتم مجموعه ای از مراحل محدود و مرتب برای حل مسئله های ریاضی است. هر موتور جستجو از یک الگوریتم اختصاصی برای محاسبه ارتباط بین صفحات وب استفاده می کند. نتیجه این فرآیند لیستی از سایتها است که به ترتیب بهترین سایت ها از نظر موتور جستجوگر رتبه بندی شده اند. این الگوریتم ها به شدت محافظت می شوند و موتورهای جستجو تنها نام و توضیح مختصر در رابطه با کارکرد آنها را منتشر می کنند.الگوریتم ها مکررا آپدیت می شوند تا داده های بیشتری را بتوانند پردازش کنند.

Google Search Console

پلتفرمی مخصوص که توسط گوگل برای صاحبان وب سایت ها آماده شده است که می توانند با ثبت وب سایت در داخل آن اقدام به مشاهده رتبه های صفحات مختلف سایت ، مشکلات سایت ، ثبت نقشه سایت و … نمایند.

Google Analytics

یک پلتفرم جامع که توسط گوگل برای کنترل بیشتر صاحبان وب سایت بر ترافیک سایت می باشد. Analytics به منظور بازاریابی برای تجزیه و تحلیل رفتار کاربران نیز استفاده می شود.

Black Hat SEO (سئو کلاه سیاه)

به نوعی از سئو می گویند که با استفاده از تکنیک های خاص سعی در فریب موتورهای جستجو برای بدست آوردن رتبه های صفحات یک در گوگل را دارند.

White Hat SEO (سئو کلاه سفید)

به نوعی از سئو گفته می شود که با استفاده از روش های که خود گوگل مجاز اعلام کرده است و تاکید بر آنها نیز دارد سئو کلاه سفید می گویند. در این روش تمرکز اصلی بر روی رفع نیاز کاربر و ایجاد محتوای مناسب می باشد.

Gray Hat SEO (سئو کلاه سفید)

به نوغی از سئو گفته می شود که ترکیبی از سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه می باشد و به گونه ای رفتار می شود که توسط گوگل جریمه نشوند.

CTR

CTR یا نرخ کلیک مفهوم بسیار مهم در سئو می باشد. به درصدی از کاربران که بر روی لینک شما در گوگل کلیک کرده اند CTR می گویند. به طور مثال اگر 1000 نفر در روز یک کلیدواژه را جستجو کننده و از این تعداد 100 نفر بر روی لینک شما کلیک کنند درصد CTR شما می شود 10%

Crawel

به ربات های گوگل که به داخل وب سایت به منظور جمع آوری اطلاعات مراجعه می کنند Crawel یا خزنده می گویند.

Title Tag

Title یا (عنوان) یکی از تگ های کد نویسی در HTML می باشد که حداکثر 70 کارکتر مجاز می باشد و شامل عنوان صفحه ی وب سایت می باشد.

Description Tag

Description یا (توضیحات) یکی از تگ های کدنویسی در HTML می باشد که حداکثر 164 کارکتر مجاز می باشد و شامل توضیح خلاصه ای از صفحه وب سایت می باشد.

کلمه کلیدی / کلیدواژه

به اصلی ترین کلمه که در داخل یک صفحه از سایت در مورد آن نوشته می شود کلمه کلیدی می گویند. به طور مثال کلمه کلیدی صفحه ی پیش روی شما (سئو) می باشد.

بک لینک / لینک بیلدینگ

یکی از اصلی ترین مفاهیم سئو می باشد که به منظور تبادل قدرت بین صفحات سایت های مختلف استفاده می شود. به طور مثال اگر در وب سایت A یک انکرتکست قابل کلیک به سایت B باشد اصطلاحا در اینجا می گویند سایت A به سایت B لینک داده است و اگر این کار توسط هر دو سایت انجام شود می گویند عملیات تبادل بک لینک انجام شده است.

Anchor Text

انکرتکست مفهومی بسیار ساده دارد. به بخشی از متن که دارای لینک بوده و قابل کلیک کردن می باشد، انکرتکست گفته می شود. انکر تکست ها در مباحث سئو بسیار با اهمیت می باشند.

Alt Tag

برای آنکه موتور های جستجو یک عکس را به صورت کامل درک کنند، از تگی در کدنویسی HTML استفاده می شوند با عنوان Alt که در رابطه با عکس به صورت متنی توضیح داده شده است. این متن قابل مشاهده توسط کاربر نیست و تنها موتور های جستجو از درون کدهای HTML آنها را خارج می کنند.

Site Map

سایت مپ و یا نقشه سایت بر روی وب سایت به منظور دسترسی راحت تر خزنده های گوگل به تمامی محتوای سایت ایجاد می شود.

Robots.txt

یک فایل متنی می باشد که داخل هاست وب سایت قرار می گیرد و معمولا به منظور باز کردن و یا بستن سطح دسترسی ربات های موتورهای جستجو استفاده می شود.

Landing Page

لندینگ پیج و یا صفحه ی فرود به صفحه ای گفته می شود که کاربر در نهایت به داخل این صفحه فرود آمده و اقدام به انجام کاری همچون خرید ، وارد کردن اطلاعات از جمله ایمیل و تلفن ، تماس  و… می نماید. صفحه فرود می تواند صفحه اصلی سایت نیز باشد که بستگی به استراتژی فروش صاحب وب سایت دارد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://bookseo.ir/?p=1217
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
سلام. من حامد خانی هستم و حدود 10 سال هست که در حوزه ی طراحی وب سایت و دیجیتال مارکتینگ در حال فعالیت هستم. تاکنون صدها پروژه ی طراحی و سئو وب سایت انجام داده ام ولی همیشه در حال یادگیری بوده ام و آموزش دادن رو کار اصلی خودم می دانم. در سال 1394 اقدام به راه اندازی وب سایت بوک سئو کردم تا علاوه بر یادگیری بیشتر خودم مطالب روز دنیا در زمینه سئو را نیز با شما به اشتراک بذارم. با من باشید تا شما را با دنیای ایده های جذاب سئو آشنا کنم...
مطالب بیشتر
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
طراحی سایت مشهد
طراحی سایت مشهد
6 سال قبل

اقا دستتون درد نکنه خسته نباشید عالیییی بود

4